Blog Layout

Lai arī bieži dzirdam vārdu ergonomisks saistībā ar darba vidi vai instrumentiem, interesanti noskaidrot, ko īsti tas nozīmē. Izrādās, ka ergonomika (grieķu valodā ergon - darbs un spēks, nomos — likums vai noteikumi) ir zinātne par cilvēka attiecībām ar darbu.


Ergonomikas uzdevums ir darba procesa un darba vides piemērošana cilvēka psihiskajām un fiziskajām iespējām, lai nodrošinātu efektīvu darbu, kas neizraisa draudus cilvēka veselībai. Ergonomikas redzeslokā ir drošība, veselība, dizains un efektivitāte. Vienkārši izsakoties, ergonomikas uzdevums ir piemērot darba vidi cilvēkam, lai tā der kā cimds rokai.

Rūpes par darbinieku labklājību

Uzņēmuma darbinieku labklājības līmeni darbā nosaka tādi faktori kā darba poza, rutīnas kustības, troksnis, vibrācija, apgaismojums, mikroklimats, procesu vadība, darba organizācija, stress u.c  Šie aspekti nosaka to, kādos apstākļos un cik veselīgā vai neveselīgā vidē cilvēki strādā, un kāda ir viņu uzvedība un attieksme pret darbu un uzņēmumu kopumā.


Ergonomika sākas ar gaiša un labi vēdināma biroja atrašanu un nomu, kurā katram darbiniekam ir pietiekami daudz vietas darbam un atpūtai un pareizu rakstāmgaldu pozicionēšanu pret logiem, lai gaisma neatspīd ekrānā vai nekairina acis atrodoties tieši aiz monitora. 


Ilgas stundas pie rakstāmgalda izraisa traumas un muskuļu nogurumu. Sāpes mugurā, kaklā un plaukstu locītavās ir biežākās daudzu uzņēmēju un viņu darbinieku sūdzības. Neestētiskas telpas un neērts biroja iekārtojums ne tikai samazina darbinieka produktivitāti un entuziasmu, bet var radīt arī draudus veselībai. Taču ar pareizu darba vietas ergonomiku var samazināt vai pat novērst traumas darba vietā.


Katrs cilvēks ir veidots atšķirīgi, tāpēc standarta biroja konfigurācija dažiem cilvēkiem var nebūt piemērota. Izmantojot pareizu ergonomisku sistēmu, lai pielāgotu darba vietu indivīdam, ikviens uzņēmuma vadītājs var uzlabot savu darbinieku komfortu, drošību un darba kvalitāti un tam var kalpot pārbaudes lapa ar 7 punktiem:


1. Krēsls 

Krēslam jābūt labi regulējamam, lai to var pielāgot darbinieka ķermenim un nofiksēt. Birojam svarīgi izvēlēties krēslus ar pielāgojamu sēdekļa augstumu, sēdekļa pamatnes dziļumu, atzveltnes augstumu un roku balsta augstumu un novietojumu. Tikai pēc tam var pielāgot pārējās darbstacijas sastāvdaļas un materiālus. Internetā pieejamas arī shēmas ar lenķiem un izmēriem, kā krēsls jāpiemēro darbinieka ķermenim. 


Tā, piemēram, pēdas jāatbalsta, novietojot tās uz grīdas vai uz kāju balsta, ceļiem jābūt aptuveni 90 grādu leņķī, un augšstilbiem jābūt paralēliem grīdai. Mugurai jābalstas sēdekļa aizmugurē pret krēsla atzveltni, sēdeklim jāatbalsta gurni un augšstilbi ar 2–4 pirkstu platuma atstarpi starp sēdekļa malu un ceļgalu locītavām. Jostas balstam jāatbilst muguras lejasdaļas dabiskajam izliekumam, savukārt, roku balstiem jāatbalsta apakšdelmi ar atslābinātiem pleciem un elkoņiem aptuveni 90-100 grādu leņķī. 

2. Tastatūra un peles novietojums. 

Elkoņiem jābūt aptuveni 90 grādu leņķī, apakšdelmiem jābūt atbalstītiem ar roku balstiem. Lietojot tastatūru un peli, elkoņiem jābūt atbrīvotiem. 

3. Monitora novietojums

Monitors jānovieto tā, lai skatīšanās tajā nesasprindzinātu kaklu. Ja tiek izmantots viens monitors, tas jānovieto tieši darbinieka priekšā aptuveni rokas stiepiena attālumā. Ja izmanto divus monitorus, iespējams, tie ir nedaudz jānovieto atpakaļ un tiem jābūt novietotiem leņķī, lai monitoru galējais labais un kreisais gals būtu vērsts pret darbinieku, bet centrs būtu novietots tālāk atpakaļ, lai veidotu “V” formu. Tiešā redzamības līnijā jābūt teksta augšējai trešdaļai

4. Tālrunis

Ja tālrunis jālieto bieži vai nepārtraukti, labāk izmantot austiņas un neturēt tālruni starp ausi un plecu. Tālrunis uz galda parasti tiek turēts brīvākās rokas vai/un dzirdīgākās auss pusē. 

5. Biroja piederumi

Bieži izmantojamus materiālus jātur viegli sasniedzamā vietā, lai izvairītos no nepārtrauktas stiepšanās.  Izvēlieties biroja piederumus ar ergonomiskām funkcijām, piemēram, pildspalvas ar spilventiņiem un viegli saspiežamus skavotājus. 

6. Dokumentu turētājs

Ja darbiniekam bieži jāatsaucas uz papīra dokumentiem, vēlams izmantot dokumentu turētāju. 

7. Pastaigas un kustības

Katru stundu vismaz 5 minūtes ieteicams piecelties, izkustēties un atpūtināt acis. 

Mazas, bet svarīgas izmaiņas

Ik pa laikam pārliecinieties, ka darbinieku darba vietas ir ergonomiski pareizi salāgotas. Šīs mazās izmaiņas palielinās uzņēmuma produktivitāti, uzlabos produktus vai pakalpojumus un, pats galvenais - aizsargās darbinieku veselību un drošību, jo darbā un ikdienas dzīves dažādās situācijās galvenā ergonomikas sastāvdaļa ir CILVĒKS. 

Share by: