Blog Layout

Vērtīgi padomi pirms biroja nodošanas

Līdz ar Covid-19 pandēmijas iestāšanos Latvijas komercīpašumu tirgū ir vērojama lielāka telpu rotācija. Uzņēmumi optimizē savus resursus, mēģinot pielāgoties mainīgajiem situācijas apstākļiem un noturēt savas pozīcijas uzņēmējdarbības tirgū. Dēļ attālinātā darba visbiežāk uzņēmuma vadība cenšas samazināt biroju nomas izmaksas un izvēlas biroju telpas ar mazāku platību. 


Padomi biroja telpu nodošanai

Ņemot vērā ikdienas praksi, šoreiz vēlamies sniegt jums vērtīgus padomus, kam jāpievērš uzmanība, mainot biroja telpas, jo bieži izbeidzot telpas nomas līgumu nomnieks nonāk nepatīkamā situācijā, kad iznomātājs pieprasa nomniekam segt zaudējumus par telpu bojājumiem. Bet no šīs situācijas var izvairīties, ja laicīgi sagatavojas telpu nodošanai.


Pirmais solis


būtu iesnieguma iesniegšana iznomātajam. Pirms rakstīt iesniegumu par telpu nomas līguma izbeigšanu atkārtoti iepazīties ar līguma nosacījumiem. Pievērsiet uzmanību līguma termiņam, izbeigšanas nosacījumiem un nodošanas kārtībai.

Iesniegumā ir svarīgi sniegt pilnu informāciju par jūsu velmēm. Gadījumā, ja vēlaties izmantot līgumā iemaksāto drošības naudu, tad iesniegumā precīzi norādiet kādus maksājumus iznomātajam vajadzētu segt no jūsu drošības naudas. Iesniegumā obligāti noradiet datumu ar kuru vēlaties izbeigt nomas attiecības, protams, ievērojot līguma nosacījumus. Ja skaidri ziniet kurā dienā jūs plānojiet nodot telpas iznomātajam, tad ierakstiet to iesniegumā. Standarta praksē pēc līguma izbēgšanas iznomātājs sniedz nomniekam papildus 5 dienas, lai atbrīvotu telpas un nodotu tās atbilstoši līguma nosacījumiem. Par šīm dienām nomniekam nav jāveic nomas maksājumus, bet saņemtos komunālos pakalpojumus iznomātājs gan piefiksēs līdz dienai, kad faktiski nodosiet telpas. Neaizmirstiet, ka veiksmīgas sadarbības prakse ir iesnieguma iesniegšana iznomātājam tiekoties klātienē, izradot cieņu pret jūsu sadarbības partneri.

Telpu nomas līgums

Otrais solis


būtu vienošanās parakstīšana par telpu nomas līguma izbeigšanu ar iznomātāju. “Atcerieties, nomas līgums tiek uzskatīts par izbeigtu, vienīgi ja ir noslēgta attiecīgā vienošanās un parakstīts telpas pieņemšanas nodošanas akts“ - norāda SABiLex nekustamā īpašuma vadītāja Tatjana Perestoroņina. “Diemžēl ikdienā ir sastopami tādi nomnieki, kas izbeidz nomas attiecības dēļ parādiem un nesteidzas satikties ar iznomātāju, lai nodotu telpas. Šajā situācija nomnieks nesaprot, ka laikus nenododot telpas tieši otrādi viņš palielina savu parādu apmēru, jo saskaņā ar līgumu nomniekam ir jāpiestāda nomas maksa līdz brīdim, kamēr netiks parakstīts pieņemšanas nodošanas akts“ - dalās ar pieredzi Tatjana Perestoroņina.


Trešais solis


pēc vienošanas parakstīšanas par līguma izbeigšanu būtu izvērtēt kādā apmērā esat nolietojis biroja telpas. Parasti 30 % telpu nolietojums skaitās kā dabīgais nolietojums un to pieņem jebkurš iznomātājs, bet ja jūs šaubāties par savām spējām novērtēt nolietojumu, aiciniet pašu iznomātāju, lai kopīgi pieņemtu lēmumu par telpu stāvokli. Tā jūs samazināsiet riskus nokļūt nepatīkamā situācijā, kad iznomātājs atsakās parakstīt telpu pieņemšanas nodošanas aktu un pieprasa jūs segt izmaksas par telpu bojājumu novēršanu.


Ja telpu lietošanas laikā jūs veicāt būtiskas izmaiņas telpas vizuālajā izskatā, tad jums tās ir jāatgriež tādā paša stāvoklī kādā jūs tās sākotnēji pieņēmāt no iznomātāja. Gadījumā, ja jums nav iespējas novērst telpu bojājumus pašu spēkiem vai šaubāties par iespējamo darbu kvalitāti, tad labāk uzticēt šos darbus profesionāliem vai pašam iznomātājam. Ja remonta darbus veiks pats iznomātājs, tad jums būs jāparaksta telpas defektācijas akts. Rūpīgi pārbaudiet informāciju ko iznomātājs ieraksta aktā. Pirms akta parakstīšanas palūdziet atsūtīt jums plānoto darbu tāmi, lai iepazītos ar plānotam izmaksām. Ja piekrītat tāmei, parakstiet gan aktu, gan tāmi. Lai mazinātu sava uzņēmuma papildus izdevumus, iespējams, ka šos izdevumus varētu segt no drošības naudas.


Apkopojot iepriekš minēto galvenie padomi nododot biroju telpas ir sekojošie:


1. Rūpīgi izlasiet noslēgto telpu nomas līgumu;

2. Iesniedziet iesniegumu par līguma izbeigšanu saskaņā ar līguma nosacījumiem;

3. Parakstiet vienošanas par līguma izbeigšanu;

4. Izvērtējiet telpas stāvokli un nosakiet tās nolietojumu;

5. Nepieciešamības gadījumā novērsiet bojājumus telpās;

6. Nosakiet telpas nodošanas dienu un laiku;

7. Veiciet juridiskās adreses un struktūrvienības reģistrāciju uz citu adresi;

8. Pieņemiet no saviem darbiniekiem telpu atslēgas un citus priekšmetus, ko iznomātājs iepriekš bija izsniedzis;

9. Parakstiet telpas pieņemšanas nodošanas aktu un nododiet priekšmetus;

10. Uzrakstiet sociālajos tikos atsauksmi par iznomātāja darbu.


Atcerieties, ka Latvijā ir neliels nekustamā īpašuma tirgus, kur iznomātāji pazīst viens otru, un gadījumā, ja izbeigsiet nomas attiecības negodprātīgi, nenokārtojot iepriekšējā līguma uzņemtas saistības, tas var pasliktināt jūsu uzņēmuma reputāciju un pat palielināt drošības naudas apjomu pie jaunā telpu nomas līguma noslēgšanas. Par labu jūsu uzņēmuma reputācijai būtu atstāt atsauksmi par iznomātāja darbu, it īpaši ja telpas nomas laikā ir sanākusi veiksmīga sadarbība.

Share by: